„Každé krásné roční období musí jednou skončit, aby mohlo vzniknout nové úchvatné“

Journaling - můj kreativní proces

Zdravím magické duše,

Články o svém kreativním procesu (rutině) nemám příliš v lásce, protože dost často mám sám problém porozumět tomu, jak vlastně funguje, a nebo ho příliš často měním. Takže než ho opět změním, rád vám posvítím na ten týkající se psaní deníku, díky kterému jsem se naučil konzistentně tvořit zápisky a následně je sdílené na mém Instagramu. Pokud vás zajímá, jak taková rutina vypadá, z mého pohledu jakožto tvůrce, najdete to v dalších řádcích tohoto článku.

1. Datum

Ne všechno si bohužel pamatuji, a tak, abych se lépe orientoval, vždy začínám datumem. Organizace je klíčová, a čím jednotvárnější budete mít stránky, tím hůře se v nich budete orientovat. Možná to zní jak samozřejmost ale je dobré to zmínit (pro uvědomění).

2. Rozvržení

Protože jsem kreativní osobnost a rád si své stránky zdobím, v hlavě si předem představuji, jak by mohla stránka vypadala. Když jsem ale začínal, neměl jsem ještě tenhle návyk tak rozvinutý, a proto jsem využíval (a občas stále využívám) pár způsobů.

Pomohl jsem si samolepkami, které jsem si předem nalepil a později i začal doplňovat ilustracemi. Pokud jsem chtěl nějak pozměnit text, vyhledal jsem si pár návrhů na Pinterestu jako referenci, čehož využívám až do dnes. Avšak, co jsem nakonec udělal ve většině případů bylo napodobení rozvržení mých oblíbenců jako třeba Cheyenne Barton, Frannerd nebo Jusuf. 

Dnes se od tvůrců spíš jen inspiruji, než že bych dělal celé napodobeniny jejich zápisků. Je opravdu nespočet možností, kterými si můžete návrh přednastavit, ale já osobně využíval tyto tři „způsoby“.

3. Cítím, vidím, píšu

Samotné psaní je nejnáročnější, ale zároveň nejlepší část celé kreativní rutiny. Nemám žádný pevný čas, kdy bych zapisoval a jednoduše, když přijde myšlenka nebo pocit, popadnu zápisník a píšu. Málo kdy však vytvořím něco z ničeho (i když to tak někdy vypadá) a když mám opravdové nutkání psát, ale nevím o čem, mám několik možností.

Třeba si vyberu si „journaling prompt“, což je otázka/nedokončená věta, která by vám měla dát námět na téma. Poslední dva měsíce rád používám prompt kalendář od Rachel Greig, kde je pro každý den právě jedna prompt věta.

Pokud zrovna nenajdu nějakou vhodnou, vytvořím si estetiku, která mě trošku povzbudí. Většinou mi postačí zapálená svíčka, změna místa nebo oblíbený nápoj (a ne, není to jen káva).

A někdy mám prostě náladu psát na oblíbené téma. Pokud mě sledujete delší dobu nejspíš víte, že mám velkou slabost pro lišky, čarodějnictví a v poslední době i zápisky o počasí. Samozřejmě nepíši všechno.

4. Tohle si radši nechám pro sebe

Od minulého roku píšu hodně zápisků, které jsou všech druhů a emocí, a přesně proto mám i některé, které si nechávám pro sebe.

Zvlášť pokud zápisky sdílíte je dobré si nastavit hranice. Buď si vynechávejte celé dvoustránky nebo například rozmazávejte (nebo mějte oddělený zápisník). Tady rád poukážu na tvorbu leselo.bydenisa, v jejíchž postech můžete právě jeden ze způsobů vidět.

5. Necítím se / nechci psát

Nechci psát, nebudu psát. Jsem pořád jen člověk a jsem prostě rád, když si něco můžu užít a nechat jen sám pro sebe. Žádný zápis, žádná ani tečka, prostě nic. Někdy prostě nedokážu myslet a to je přirozené.

Je v pořádku mít v hlavě prázdno a zastavit touhu po kreativitě. Hodně spisovatelů jako Neil Gaiman a Haruki Murakami má striktní rutinu, kde mají také vyhrazený čas, kdy se odpojí a odpočívají, a stejně tak byste měli i vy. Psaní není potřeba obětovat veškerý volný čas, jelikož to může mít ve finále přesně opačný efekt, jak na psychiku, tak na kvalitě zápisu.

I v psaném slovu lze poznat přetvářku.


Děkuji za přečtení článku, máte-li nějaké další otázky můžete se mě zeptat v komentářích a napište mi, pokud by vás zajímalo víc věcí k tomuto tématu.

- Vilém

Komentáře